Czym obniżyć cholesterol?

0
191

Z przykrością trzeba stwierdzić, że XXI wiek wiąże się z wieloma chorobami cywilizacyjnymi, szybkim tempem życia. Jak nie dać się zwariować? Jak zadbać o siebie? Przede wszystkim – zwolnić, dołączyć do miłośników i „wyznawców” stylu życia o nazwie „slow life”. Na czym to polega?

Nic trudnego – należy zrezygnować z wszystkiego, co „fast” – nie jeść przetworzonej żywności, fast foodów i przede wszystkim – nie jeść w biegu, szybko i byle czego. Kuchnia „slow” polega na samodzielnym gotowaniu, najlepiej przy użyciu produktów sezonowych, lokalnych, dobrze znanych i nieprzetworzonych. Należy wybierać świadomie, zainteresować się tym, co codziennie kupujemy, czytać etykiety. Szczęściarzami są ci, którzy mają własny ogródek warzywny, mały sad – wtedy mogą całkowicie kontrolować to, co jedzą. Wszyscy inni nie są na straconej pozycji – wystarczy kupować z głową. Przecież często słyszymy popularne powiedzenie, które mówi o tym, że „jesteś tym, co jesz”. Posiłki, które spożywamy codziennie, bardzo wpływają na nasze zdrowie. Skąd bierze się otyłość, cukrzyca i inne choroby? Poza skłonnościami genetycznymi i czynnikami niezależnymi od człowieka, takie choroby fundujemy sobie sami. Ta smutna prawda powinna być w pamięci każdego, kto chce dbać o swój organizm i cieszyć się pełnią życia. Jedzenie utrzymuje nas w dobrej formie, a czasami wręcz pomaga nam wrócić do zdrowia. Jak? Przecież wiele produktów spożywczych, owoców, warzyw, ma świetne właściwości lecznicze – wystarczy się tym zainteresować i poznać ich dobroczynny wpływ na organizm człowieka. Jeśli – na przykład – okazuje się, że podczas badań dowiadujemy się, że mamy za wysoki poziom cholesterolu (mowa oczywiście o tym „złym” cholesterolu), lekarz – poza odpowiednio dobranymi pigułkami – zaleci zmianę trybu życia i odżywiania. Powinien podpowiedzieć czym obniżyć cholesterol, co jeść, żeby sobie pomóc. W takiej sytuacji z pewnością należy odrzucić produkty tłuste, smażone, ograniczyć spożycie jajek, białego pieczywa, słodkich drożdżówek i przetworzonej żywności. Dla takich osób idealna będzie lekkostrawna dieta – mięso indycze i ryby gotowane z warzywami na parze, ciemne pieczywo (razowe, a nie barwione karmelem!). Osoby zmagające się z wysokim poziomem cholesterolu powinny wypijać dużo zielonej herbaty, soku z winogron. Poza tym, zbawienny wpływ na ich organizm będą miały orzechy, płatki owsiane, siemię lniane. Wystarczy codziennie na śniadanie zjadać miseczkę płatków owsianych z orzechami, siemieniem lnianym i owocami – taki rytuał jest nie tylko smaczną alternatywą dla zwykłych kanapek, ale też bombą witaminową dla naszego zdrowia. Bardzo ważnym składnikiem w diecie jest błonnik, który obniża poziom złego cholesterolu. Należy również pamiętać o tłuszczach, które są niezbędne do prawidłowego funkcjonowania organizmu. To nie jest tak, że osoba z wysokim poziomem cholesterolu rezygnuje z tłuszczów zupełnie. Gdyby tak się stało, skazałaby swój organizm na rezygnację z wielu witamin i minerałów, które są rozpuszczalne właśnie w tłuszczach i tylko z nimi „współpracują” korzystnie dla naszego zdrowia. Dobroczynny wpływ na obniżanie poziomu cholesterolu we krwi ma również fasola, która jest chyba trochę niedoceniana w kuchni. Można też sięgnąć po nieco egzotyki i przyzwyczaić się do grejpfrutów, które – choć nie wszystkim smakują – mają pozytywny wpływ na poziom cholesterolu. Idealnie byłoby, gdyby takie produkty spożywać już na etapie profilaktyki – dlatego tak ważne jest świadome wybieranie produktów i zapobieganie chorobom. Jest to z pewnością łatwiejsze, bo – jak mówi znane powiedzenie – „lepiej zapobiegać, niż leczyć”. Zwyczaje związane ze zdrowym jedzeniem powinny obejmować swoim zasięgiem całą rodzinę, również dzieci, ponieważ jest to inwestycja w ich dalsze życie – rytuały i nawyki żywieniowe to nasze przyzwyczajenia, które są przecież drugą naturą człowieka. Jest to trudne – zwłaszcza w erze popularności smażonych, słonych przekąsek i fast foodów. Trudne, ale wykonalne. I chyba tego trzeba się trzymać.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here